Od lat filtr cząstek stałych jest jednym ze standardowych elementów samochodów, głównie z silnikami wysokoprężnymi. To bardzo ważny podzespół, ale z czasem zużywa się i sprawia liczne problemy. Co jakiś czas trzeba go zatem wymienić lub zregenerować.
Filtr cząstek stałych (DPF w przypadku silników wysokoprężnych) jest bardzo istotnym elementem układu wydechowego we współczesnych samochodach. Nie tylko służy oczyszczaniu spalin, ale też jest niezbędny do prawidłowego poruszania się pojazdem... i uniknięcia problemów przy przeglądzie. Dlatego trzeba troszczyć się o należyty stan, a w wypadku awarii lub zużycia dokonać wymiany bądź naprawy. W Internecie dostępnych jest wiele filtrów cząstek stałych oraz części do nich.
Filtr cząstek stałych - jak działa?
Podstawowym zadaniem filtra cząstek stałych jest wyłapywanie i zatrzymywanie cząstek sadzy w spalinach, co prowadzi do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Urządzenie to działa na zasadzie fizycznego zatrzymywania sadzy w porowatym systemie ceramicznym. Kiedy ten się zapcha, w procesie regeneracji (wypalenia) zgromadzone cząstki usuwane są poprzez spalenie ich w wysokiej temperaturze. Filtr cząstek stałych od lat jest obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów z silnikiem wysokoprężnym, a jego prawidłowe działanie w znacznej mierze zależy od sposobu eksploatacji.
Jeśli samochód używany jest głównie w mieście, na krótkich trasach, naturalne regeneracja okazać się może niewystarczająca. Prowadzi to do zablokowania filtra, co rodzi konieczność regeneracji go w serwisie lub wymiany na nowy. Operacja taka jest niezbędna, żeby uniknąć kosztownej awarii.
Filtr cząstek stałych - jakie są symptomy awarii?
To, że filtr cząstek stałych jest zablokowany, można łatwo wyłapać, poruszając się samochodem.
Jednym z objawów takiego stanu rzeczy są spadki mocy i opóźniona reakcja na gaz. Z kolei na biegu jałowym pojawia się wysoki poziom hałasu i podwyższone obroty silnika. Wstępować może również nadmierne dymienie z rury wydechowej. Na desce rozdzielczej zapalić może się kontrolka check engine bądź dedykowana kontrolka DPF.
Problemy z filtrem cząstek stałych można także wykryć, przeprowadzając diagnostykę komputerową.
Pojawienia się jakichkolwiek symptomów problemów z tym podzespołem zdecydowanie nie należy lekceważyć. Szybka reakcja pozwala uniknąć poważnej awarii i znacznych kosztów.
Filtr cząstek stałych - na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Kupując używany samochód z filtrem cząstek stałych, należy koniecznie odbyć jazdę testową i sprawdzić, czy nie występują objawy zużycia tego podzespołu, takie jak wskazane powyżej.
Z kolei przy zakupie samego filtra trzeba zwrócić uwagę na jego typ. Filtry cząstek stałych dzielą się na "mokre" (z płynem katalitycznym) i "suche". Te pierwsze lepiej sprawdzają się podczas jazdy w mieście, ale wymagają dodatkowego uzupełniania płynu. Eksploatacja filtrów "suchych" jest prostsza, lecz przy jeździe miejskiej szybciej się one blokują.
Wybierać można filtry oryginalne lub aftermarket. Te pierwsze są droższe, za to oferują najwyższą jakość oraz trwałość. Filtry aftermarket mogą być dobrym wyborem, jeśli zależy nam na niższej cenie, wystarczy tylko wybierać produkty od renomowanych producentów z odpowiednimi certyfikacjami.
Pamiętajmy, że nowy filtr cząstek stałych wymagać może zaprogramowania w sterowniku silnika, żeby system mógł prawidłowo monitorować jego pracę.
Po zakupie i zamontowaniu nowego filtra cząstek stałych warto przestrzegać kilku zasad, służących wydłużeniu jego żywotności. Jedną z nich jest regularne odbywanie dłuższych podróży, na dalszych trasach pozamiejskich. Umożliwi to naturalne wypalenie sadzy, dzięki czemu filtr będzie się wolniej blokować. Ważne jest również stosowanie oleju silnikowego o niskiej zawartości popiołów (LowSAPS), który powinien być zgodny z normami producenta samochodu.
Prawidłowo eksploatowany filtr cząstek stałych może służyć długo i bezproblemowo. Wystarczy tylko wybrać odpowiedni podzespół do swojego pojazdu.






