Zakup używanych podzespołów do pojazdów ciężarowych to z jednej strony sposób na ograniczenie kosztów eksploatacji floty, a z drugiej – spore ryzyko. Te można jednak zredukować, a nawet całkowicie wyeliminować dzięki starannej weryfikacji stanu technicznego silnika, skrzyni biegów i mostu.
Używane podzespoły do pojazdach ciężarowych
Silnik, skrzynia biegów i most napędowy to podzespoły o szczególnym znaczeniu dla niezawodności ciężarówki. Ich awarie wiążą się nie tylko z wysokimi kosztami naprawy, ale też przestojami generującymi dodatkowe wydatki i problemy dla firmy. Dlatego tak ważne jest to, by każdy z tych elementów pochodził ze sprawdzonego źródła i był poddany dokładnej ocenie przed montażem.
Wiarygodny sprzedawca powinien udostępnić pełną dokumentację części – numer VIN pojazdu dawcy, historię eksploatacji, przebieg i faktury serwisowe. Warto też zwrócić uwagę na to, czy część była demontowana z pojazdu eksploatowanego w UE, bo rygorystyczne normy przeglądów zwiększają szanse na to, że będzie ona w dobrym stanie technicznym. Uczciwa oferta musi także zawierać szczegółowe zdjęcia i informacje o ewentualnych regeneracjach.
Weryfikacja stanu używanych części
Używane części samochodowe do samochodów ciężarowych przed rozpoczęciem eksploatacji należy dokładnie sprawdzić. Najważniejszym parametrem silnika jest jego kompresja. Zbyt niska oznacza zużycie pierścieni lub zaworów. Warto też upewnić, czy nie ma wycieków oleju lub płynu chłodzącego, a także sprawdzić stan turbosprężarki, kolektorów i pasków osprzętu.
Zużyta skrzynia biegów daje o sobie zaś trudnościami przy zmianie przełożeń, zgrzytami i hałasem. Warto sprawdzić luz na dźwigni, stan oleju przekładniowego oraz szczelność obudowy. Jeśli skrzynia pochodzi z pojazdu o dużym przebiegu, wskazana jest diagnostyka pod kątem zużycia synchronizatorów i łożysk.
Most napędowy powinien zaś pracować cicho, bez drgań i luzów. Zanim zaczniecie użytkować pojazd, warto ocenić stan przekładni, półosi i łożysk, a także szczelność obudowy i jakość oleju. Zaniepokoić powinny ponadto metaliczne odgłosy, wibracje i opiłki w oleju.
Regeneracja zamiast wymiany – kiedy się opłaca?
Części po profesjonalnej regeneracji mogą być równie niezawodne jak nowe. By tak się stało, proces musi być przeprowadzony przez certyfikowany zakład. Warto też upewnić się, że użyto oryginalnych komponentów, a podzespół przeszedł odpowiednie testy. Regeneracja ma sens szczególnie wtedy, gdy różnica w cenie w stosunku do nowej części jest znacząca, a dostawca udziela pisemnej gwarancji.
Duże znaczenie ma też sposób transportu i montażu używanych elementów. Nawet najlepiej zregenerowany silnik czy most może ulec uszkodzeniu podczas transportu lub niewłaściwego montażu. Części należy przewozić w zabezpieczonych pozycjach, chroniąc zwłaszcza wloty i czujniki. Sam montaż powinien wykonać serwis dysponujący odpowiednim zapleczem technicznym i narzędziami diagnostycznymi.
Zakup kluczowych podzespołów do samochodów ciężarowych z rynku wtórnego może być opłacalny. Powinna jednak towarzyszyć mu dokładna weryfikacja techniczna każdej części. Sprawdzenie silnika, skrzyni i mostu zapewni flocie długą i bezawaryjną pracę przy optymalizacji kosztów.






